Bertus:

Copyright ………… copymark

Disclaimer …………disclaim

Alleen voor eigen privé studie te gebruiken.

===============================================

GEEN DISCUSSIE; VERSCHILLEN DE ONEINDIGE WEG VS ANDERE LEERSTELLINGEN.

Begrijp a.u.b. dat - om het te zeggen in moderne terminologie - de computer in mijn hoofd geconfigureerd is tot alleen De Oneindige Weg en dus heb ik GEEN kennis van enigerlei andere leerstelling.

Ik kan u derhalve NIET helpen inzake "verschillen" tussen De Oneindige Weg en uw onderricht.

Joel zou gezegd hebben: "Laat ze dat zelf maar uitzoeken." Wij, in De Oneindige Weg, zijn NIET geïnteresseerd in de mening van anderen. Ik verwijs u naar :..... nodiscus .... Ook verwijs ik u naar:

Uit: 1956 Barbizon Plaza Private Class for "25" band 2 spoor 2

Joel:

Welnu, door het werk van deze week kunt u inzien dat dit niet het type werk is dat zich leent voor discussie. Het leent zich voor onderwijzen maar het leent zich niet voor discussie. Noch leent het zich voor vergelijking. Er is geen manier om de ene leer met de andere te bediscussiëren om de simpele reden dat iedere leer - iedere gewettigde leer - gebaseerd is op een ontvouwing van de leraar en geen verwantschap heeft met enigerlei andere leer zelfs al worden dezelfde woorden gebruikt.

 Wij gebruiken allemaal het woord "God", wij gebruiken allemaal het woord "Christus", "Geest", wij gebruiken allen het woord "gebed", maar... wij bedoelen er allemaal iets anders mee. En dus is het nutteloos om te discussiëren. 

Joel:

En op dezelfde wijze - zoals u gezien heeft - is in dit werk IK God. En derhalve ontvouwt zich al ons goede van binnenuit en vloeit van binnenuit ons zodat wij onmiddellijk weggenomen worden uit alle leerstellingen die iets demonstreren. Zo ook is gebed een innerlijke gemeenschap en dat verwijdert ons van een ieder die zich overgeeft aan gebeden van welke aard ook.

Onze behandelingen zijn innerlijke realisaties der Waarheid en niet het overdragen van de Waarheid aan een ander of de Waarheid projecteren van de ene geest naar de andere geest. En zo is het dat u op vele, vele manieren  zult bevinden dat dit onderricht, deze ontvouwing individueel is en hoewel wij niet zullen trachten om wat iemand  leest te begrenzen, moet het duidelijk zijn dat wij in ons werk niets dan deze bepaalde ontvouwing gebruiken. Laat diegenen die een andere ontvouwing wensen, die [vooral] hebben. Maar niet in ons werk.  In hun eigen werk. In hun eigen huis. Op hun eigen manier.

Vaak komen er vragen omtrent: "Waarin verschilt u van Christian Science? Waarin verschilt u van Lilian de Waters"? Waarin verschilt u van New Thought?" Het is niet uw functie om over die zaken met iemand een discussie te voeren. Het is hun functie om te studeren en dat voor zichzelf te ontdekken. Anderszins is er geen reden waarom u niet discussieert over het verschil tussen deze leer en Rooms Katholicisme, Baptisme, Mentalisme en de rest van deze leerstellingen. Wij presenteren een beginsel en dat wordt geaccepteerd of verworpen.

Joel:

Soms permanent soms tijdelijk. Maar wij maken geen vergelijkingen en wij staan elkaar toe om op eigen benen te staan om succes te hebben of te falen volgens eigen merites. Hetzelfde geldt ook voor ons. Ook wij moeten succes hebben of falen volgens onze merites.

Welnu, u weet waarin wij verschillen omdat u niet tot die plaats van genezen komen kunt zonder deze speciale zaken te kennen die het genezend bewustzijn in mij, in u, in anderen onvermijdelijk maken. Onderwijs! Deel! Openbaar! Maar  ga niet in discussie. Sta ook geen vragen uit het publiek of uit de klas toe. Indien er een vraag is, dan kan die opgeschreven worden en kunt u die op dat moment beantwoorden of - als u dat prefereert - die voor uw meditatie houden of het antwoord daarop opzoeken voor een volgend keer. Maar als u die vraag beantwoord heeft, dan heeft u die beantwoord en komt u er niet op terug. Er is geen "maar dit" of "maar dat".

Omdat dit leidt tot discussie, dat leidt dan tot een mentaal debat en zelfs indien u wint, heeft u niets gedaan. Zelfs als u gelijk heeft, heeft u niets gedaan. Zo is het. Ik verwelkom meer vragen maar - zoals u ziet- schriftelijke vragen die ik kan beantwoorden en indien mijn antwoord niet voldoet, kan de vraag in een andere vorm gesteld worden of er geschiedt verder niets meer.

Maar ik kan niet gaan argumenten en ik kan ook niet in discussie gaan omdat dat het neerhaalt naar het verstandelijk niveau. Terwijl mijn doel in het beantwoorden van een vraag is om binnenin mijzelf te gaan en de Vader d.m.v. mij te laten antwoorden.

U doet hetzelfde.... niet omdat ik u dat beveel maar het is een suggestie omdat het waar en erg succesvol is. In de [afgelopen] negen jaar ben ik getuige geweest van groepen die discussies en vragen en antwoorden over en weer hadden en niemand was ooit overtuigd. Dat is onmogelijk. Bedenk ook dit: er is meer macht in het "stille woord" dan in het "gesproken woord".

------------------------------------

Bertus:

Ik kan u slechts adviseren in meditatie te gaan en God te vragen om Wijsheid, Leiding, Licht, etc. en GEEN belangstelling te stellen in de mening van anderen, zoek alleen Gods Mening!

De Oneindige Weg heeft specifieke beginselen  die haar uniek maken alhoewel - in andere leerstellingen - wellicht soms dezelfde terminologie gebruikt kan worden. Echter De Oneindige Weg geeft daaraan een specifieke en unieke betekenis.

Het Oneindige Weg onderricht is Joel door openbaring gegeven. Of men vindt zich daarin of niet. In het laatste geval dient men zijn heil elders te zoeken.

De Waarheid IS de Waarheid. Daar valt niet over te discussiëren. Derhalve in De Oneindige Weg GEEN discussie.

In dit verband wijs ik u op: pag 158 van CAT.NO 287  "Het onderwijzen v.d. On.weg":

Joel:

Dus ziet u, dat er werkelijk geen plaats is waar u de gelijksoortigheid in een metafysische of een mystieke praktijk naar buiten brengt omdat de doelen anders zijn, het onderwerp is anders. Ziet u dat? Ons doel is vervulling – opdat wij vol van God vervuld moge worden.

 Wees van één ding zeker: ga niet in enigerlei discussie met patiënten of studenten inzake de verschillende beginselen van Unity of New Thought of Christian Science of De Oneindige Weg – maak geen vergelijkingen of iets van die aard omdat dat eindig in discussie en indien u de discussie wint, zou het zonder betekenis zijn. U zult nog steeds geen genezingen doen. Onze functie is niet om te discussiëren of te vergelijken – louter de boodschap van De Oneindige Weg alsook haar beginselen te presenteren. Ze kunnen wat dan ook lezen, enigerlei vergelijking trekken wat ze maar willen . Wij zullen hen niet hun recht afnemen die grondwet of God hen geeft. Maar . . in ons werk .. presenteer ik slechts de beginselen van De Oneindige Weg.

Bertus:

 Uit: 287 Het Onderwijzen van de Oneindige Weg   pag   46

Joel:

Eén ding is dat wij de juiste letter van de boodschap van De Oneindige Weg kennen, zodat wij niet deels Christian Science en deels Unity en deels New Thought en deels De Oneindige weg geven en zeggen: “Oh wel, het is allemaal de Waarheid.”

 Het is niet “allemaal de Waarheid” - op welke wijze dan ook. Het is niet de Waarheid als je zegt dat geest God is, als de geest door de mens gebruikt kan worden;  God kan dat niet of als geest ten goede of ten kwade gebruikt kan worden;  God kan dat niet. Dus is het derhalve niet “allemaal de Waarheid”. En om zelfs maar de suggestie te wekken dat gedachte macht is of het nu een goede gedachte of slechte gedachte is, is ver van de Waarheid. En dus is het dat het presenteren van 1, 2, 3, 4 verschillende boodschappen en dit allemaal “Waarheid” noemen absurd. Het is mogelijk dat er verschillende niveaus van Bewustzijn der Waarheid zijn en wat iemand vandaag als Waarheid dient is o.k.  als Die hem dan ook maar dient. Zij zal hem nooit voor altijd dienen omdat niets voor altijd zal dienen totdat wij komen tot het daadwerkelijke besef van onze Ware Identiteit.

     Welnu, de juiste letter van de boodschap van De Oneindige Weg is zeker belangrijk, omdat u zonder die letter  misvattingen zult geven inzake wat de beginselen van deze boodschap vormt. Maar, zelfs indien u de juiste letter heeft, heeft u niets tenzij u zó bekleed bent in de Geest dat u, op zijn minst, binnenin uzelf kunt voelen: “De Geest van de Here God is op mij en ik ben beschikt om de Waarheid te spreken of te genezen.” Zonder dat is het trachten iets van jezelf te zijn. Het is het aanvaarden van het geloof dat iets dat ik weet God is. Dit alles is egotisme of zelfaanmatiging. Dit alles mist het punt.

Bertus:

Verder is MEDITATIE *1) één van de belangrijkste beginselen in De Oneindige Weg. In ieder boek vindt men wel een hoofdstuk over meditatie.

Luister naar Joel: medit43a.mp3 alleen in het Engels

Om u daarbij verder te helpen citeer ik uit "jongeren" het volgende:

'Als je geconfronteerd wordt met een probleem - van welke aard dan ook - dan is het allerbelangrijkste in je geest, je denken: "Hoe raak ik dit kwijt?" e.d. Door dat te doen geef je er in feite macht aan, bevecht je het en bestendig je het en raak je het zeker niet kwijt. De Oneindige Weg onderwijst ons dat het probleem GEEN macht is daar God alle Macht IS. Voorts: dat je je aandacht van het probleem moet afwenden en moet vestigen op God, alleen God. Om je daarbij te helpen, is een zeer krachtige meditatie over God. ALLEEN GOD. klik op kracht .

Voor verdere info gelieve u mijn Internationale Website: www.theinfinitewayholland.nl bezoeken.

Email:

theinfinitewayholland@outlook.com    of  oneindigewegholland@gmail.com

whatsapp:  00 31 6 155 449 22

===========================

OPMERKINGEN BERTUS

*1) Bijvoorbeeld:

Cat.no 255 “Bijbelmeditaties” is: meditaties over Bijbelpassages.

Alsook:

Cat.no 315  MEDITATIE  een uitvoerige studiegids  bestaande uit:

tekstboek  met 5 lijsten met verwijzingen naar boeken, boekjes, etc. maandbrieven  inzake <mediteren>  en <meditatie>  en deels  <gebed>

De lijsten  bestaan uit

315a  boeken, boekjes, studiegidsen, transcripties...

315b = maandbrieven jaargangen 01 t/m 10   

315c= maandbrieven jaargangen 11 t/m 20   

315d = maandbrieven jaargangen 21 t/m 33

315e = maandbrieven jaargangen 33a t/m 42

De lijsten  zijn niet volledig. Dat kan ook niet omdat er in vrijwel elk werk wel iets over <meditatie>  gezegd wordt en het onoverzichtelijkheid dreigt te worden als je iedere keer dat er in een werk het woord <meditatie> of <mediteren> vermeld wordt, dit aan zou halen. Ik heb mij daarom zoveel mogelijk beperkt tot het vermelden van referenties die voldoen aan de criteria:  

        Waarom mediteren wij? Hoe mediteren wij? Waarom moeten wij         dagelijks mediteren?  Wat moet je wel en niet in meditatie doen? Het         doel en de functie van meditatie. Instructies in mediteren,  etc. etc.

De student(e)  wordt uitgenodigd om via de  in de lijsten opgenomen uitvoerige index het begrip <meditatie>  of <mediteren>  in de vermelde referenties terug te vinden en nader in het betreffende werk  te bestuderen.  Op deze manier werkend zult u tot diepere inzichten geleid worden. Er  wordt dus een beroep gedaan op de zelfwerkzaamheid van de student(e).  Zoals Joel eens zei: "dit is geen werk voor een luiwammes."