Bertus:
Alleen voor eigen privé studie te gebruiken.
===============================================
GEEN
DISCUSSIE; VERSCHILLEN DE ONEINDIGE WEG VS ANDERE LEERSTELLINGEN.
Begrijp
a.u.b. dat - om het te zeggen in moderne terminologie - de
computer in mijn hoofd geconfigureerd is tot alleen De
Oneindige Weg en dus heb ik GEEN kennis van enigerlei andere
leerstelling.
Ik
kan u derhalve NIET helpen inzake "verschillen" tussen
De Oneindige Weg en uw onderricht.
Joel
zou gezegd hebben: "Laat ze dat zelf maar uitzoeken."
Wij, in De Oneindige Weg, zijn NIET geïnteresseerd in de mening
van anderen. Ik verwijs u naar :..... nodiscus
.... Ook verwijs ik u naar:
Uit:
1956 Barbizon Plaza Private Class for "25" band 2 spoor
2
Joel:
Welnu,
door het werk van deze week kunt u inzien dat dit niet het type
werk is dat zich leent voor discussie. Het leent zich voor
onderwijzen maar het leent zich niet voor discussie. Noch leent
het zich voor vergelijking. Er is geen manier om de ene leer met
de andere te bediscussiëren om de simpele reden dat iedere leer
- iedere gewettigde leer - gebaseerd is op een ontvouwing van de
leraar en geen verwantschap heeft met enigerlei andere leer zelfs
al worden dezelfde woorden gebruikt.
Wij
gebruiken allemaal het woord "God", wij gebruiken
allemaal het woord "Christus", "Geest", wij
gebruiken allen het woord "gebed", maar... wij bedoelen
er allemaal iets anders mee. En dus is het nutteloos om te
discussiëren.
Joel:
En
op dezelfde wijze - zoals u gezien heeft - is in dit werk IK God.
En derhalve ontvouwt zich al ons goede van binnenuit en vloeit
van binnenuit ons zodat wij onmiddellijk weggenomen worden uit
alle leerstellingen die iets demonstreren. Zo ook is gebed een
innerlijke gemeenschap en dat verwijdert ons van een ieder die
zich overgeeft aan gebeden van welke aard ook.
Onze
behandelingen zijn innerlijke realisaties der Waarheid en niet
het overdragen van de Waarheid aan een ander of de Waarheid
projecteren van de ene geest naar de andere geest. En zo is het
dat u op vele, vele manieren zult bevinden dat dit
onderricht, deze ontvouwing individueel is en hoewel wij niet
zullen trachten om wat iemand leest te begrenzen, moet het
duidelijk zijn dat wij in ons werk niets dan deze bepaalde
ontvouwing gebruiken. Laat diegenen die een andere ontvouwing
wensen, die [vooral] hebben. Maar niet in ons werk. In hun
eigen werk. In hun eigen huis. Op hun eigen manier.
Vaak
komen er vragen omtrent: "Waarin verschilt u van Christian
Science? Waarin verschilt u van Lilian de Waters"? Waarin
verschilt u van New Thought?" Het is niet uw functie om over
die zaken met iemand een discussie te voeren. Het is hun functie
om te studeren en dat voor zichzelf te ontdekken. Anderszins is
er geen reden waarom u niet discussieert over het verschil tussen
deze leer en Rooms Katholicisme, Baptisme, Mentalisme en de rest
van deze leerstellingen. Wij presenteren een beginsel en dat
wordt geaccepteerd of verworpen.
Joel:
Soms
permanent soms tijdelijk. Maar wij maken geen vergelijkingen en
wij staan elkaar toe om op eigen benen te staan om succes te
hebben of te falen volgens eigen merites. Hetzelfde geldt ook
voor ons. Ook wij moeten succes hebben of falen volgens onze
merites.
Welnu,
u weet waarin wij verschillen omdat u niet tot die plaats van
genezen komen kunt zonder deze speciale zaken te kennen die het
genezend bewustzijn in mij, in u, in anderen onvermijdelijk
maken. Onderwijs! Deel! Openbaar! Maar ga niet in
discussie. Sta ook geen vragen uit het publiek of uit de klas
toe. Indien er een vraag is, dan kan die opgeschreven worden en
kunt u die op dat moment beantwoorden of - als u dat prefereert -
die voor uw meditatie houden of het antwoord daarop opzoeken voor
een volgend keer. Maar als u die vraag beantwoord heeft, dan
heeft u die beantwoord en komt u er niet op terug. Er is geen
"maar dit" of "maar dat".
Omdat
dit leidt tot discussie, dat leidt dan tot een mentaal debat en
zelfs indien u wint, heeft u niets gedaan. Zelfs als u gelijk
heeft, heeft u niets gedaan. Zo is het. Ik verwelkom meer vragen
maar - zoals u ziet- schriftelijke vragen die ik kan beantwoorden
en indien mijn antwoord niet voldoet, kan de vraag in een andere
vorm gesteld worden of er geschiedt verder niets meer.
Maar
ik kan niet gaan argumenten en ik kan ook niet in discussie gaan
omdat dat het neerhaalt naar het verstandelijk niveau. Terwijl
mijn doel in het beantwoorden van een vraag is om binnenin
mijzelf te gaan en de Vader d.m.v. mij te laten antwoorden.
U
doet hetzelfde.... niet omdat ik u dat beveel maar het is een
suggestie omdat het waar en erg succesvol is. In de [afgelopen]
negen jaar ben ik getuige geweest van groepen die discussies en
vragen en antwoorden over en weer hadden en niemand was ooit
overtuigd. Dat is onmogelijk. Bedenk ook dit: er is meer macht in
het "stille woord" dan in het "gesproken
woord".
------------------------------------
Bertus:
Ik
kan u slechts adviseren in meditatie te gaan en God te vragen om
Wijsheid, Leiding, Licht, etc. en GEEN belangstelling te stellen
in de mening van anderen, zoek alleen Gods Mening!
De
Oneindige Weg heeft specifieke beginselen die haar uniek
maken alhoewel - in andere leerstellingen - wellicht soms
dezelfde terminologie gebruikt kan worden. Echter De Oneindige
Weg geeft daaraan een specifieke en unieke betekenis.
Het
Oneindige Weg onderricht is Joel door openbaring gegeven. Of men
vindt zich daarin of niet. In het laatste geval dient men zijn
heil elders te zoeken.
De
Waarheid IS de Waarheid. Daar valt niet over te discussiëren.
Derhalve in De Oneindige Weg GEEN discussie.
In
dit verband wijs ik u op: pag 158 van CAT.NO 287 "Het
onderwijzen v.d. On.weg":
Joel:
Dus
ziet u, dat er werkelijk geen plaats is waar u de
gelijksoortigheid in een metafysische of een mystieke praktijk
naar buiten brengt omdat de doelen anders zijn, het onderwerp is
anders. Ziet u dat? Ons doel is vervulling opdat wij vol
van God vervuld moge worden.
Wees
van één ding zeker: ga niet in enigerlei discussie met
patiënten of studenten inzake de verschillende beginselen van
Unity of New Thought of Christian Science of De Oneindige Weg
maak geen vergelijkingen of iets van die aard omdat dat
eindig in discussie en indien u de discussie wint, zou het zonder
betekenis zijn. U zult nog steeds geen genezingen doen. Onze
functie is niet om te discussiëren of te vergelijken
louter de boodschap van De Oneindige Weg alsook haar beginselen
te presenteren. Ze kunnen wat dan ook lezen, enigerlei
vergelijking trekken wat ze maar willen . Wij zullen hen niet hun
recht afnemen die grondwet of God hen geeft. Maar . . in ons werk
.. presenteer ik slechts de beginselen van De Oneindige Weg.
Bertus:
Uit:
287 Het Onderwijzen van de Oneindige Weg pag
46
Joel:
Eén
ding is dat wij de juiste letter van de boodschap van De
Oneindige Weg kennen, zodat wij niet deels Christian Science en
deels Unity en deels New Thought en deels De Oneindige weg geven
en zeggen: Oh wel, het is allemaal de Waarheid.
Het
is niet allemaal de Waarheid - op welke wijze dan
ook. Het is niet de Waarheid als je zegt dat geest God is, als de
geest door de mens gebruikt kan worden; God kan dat niet of
als geest ten goede of ten kwade gebruikt kan worden; God
kan dat niet. Dus is het derhalve niet allemaal de
Waarheid. En om zelfs maar de suggestie te wekken dat
gedachte macht is of het nu een goede gedachte of slechte
gedachte is, is ver van de Waarheid. En dus is het dat het
presenteren van 1, 2, 3, 4 verschillende boodschappen en dit
allemaal Waarheid noemen absurd. Het is mogelijk dat
er verschillende niveaus van Bewustzijn der Waarheid zijn en wat
iemand vandaag als Waarheid dient is o.k. als Die hem dan
ook maar dient. Zij zal hem nooit voor altijd dienen omdat niets
voor altijd zal dienen totdat wij komen tot het daadwerkelijke
besef van onze Ware Identiteit.
Welnu, de juiste letter van de boodschap van De Oneindige Weg is
zeker belangrijk, omdat u zonder die letter misvattingen
zult geven inzake wat de beginselen van deze boodschap vormt.
Maar, zelfs indien u de juiste letter heeft, heeft u niets tenzij
u zó bekleed bent in de Geest dat u, op zijn minst, binnenin
uzelf kunt voelen: De Geest van de Here God is op mij en ik
ben beschikt om de Waarheid te spreken of te genezen.
Zonder dat is het trachten iets van jezelf te zijn. Het is het
aanvaarden van het geloof dat iets dat ik weet God is. Dit alles
is egotisme of zelfaanmatiging. Dit alles mist het punt.
Bertus:
Verder
is MEDITATIE *1) één van de belangrijkste beginselen in De
Oneindige Weg. In ieder boek vindt men wel een hoofdstuk over
meditatie.
Luister
naar Joel: medit43a.mp3 alleen in het
Engels
Om
u daarbij verder te helpen citeer ik uit "jongeren" het
volgende:
'Als
je geconfronteerd wordt met een probleem - van welke aard dan ook
- dan is het allerbelangrijkste in je geest, je denken: "Hoe
raak ik dit kwijt?" e.d. Door dat te doen geef je er in
feite macht aan, bevecht je het en bestendig je het en raak je
het zeker niet kwijt. De Oneindige Weg onderwijst ons dat het
probleem GEEN macht is daar God alle Macht IS. Voorts: dat je je
aandacht van het probleem moet afwenden en moet vestigen op God,
alleen God. Om je daarbij te helpen, is een zeer krachtige
meditatie over God. ALLEEN GOD. klik op kracht
.
Voor
verdere info gelieve u mijn Internationale Website: www.theinfinitewayholland.nl
bezoeken.
Email:
whatsapp:
00 31 6 155 449 22
===========================
OPMERKINGEN
BERTUS
*1)
Bijvoorbeeld:
Cat.no
255 Bijbelmeditaties is: meditaties over
Bijbelpassages.
Alsook:
Cat.no
315 MEDITATIE een uitvoerige studiegids bestaande
uit:
tekstboek
met 5 lijsten met verwijzingen naar boeken, boekjes, etc.
maandbrieven inzake <mediteren> en
<meditatie> en deels <gebed>
De
lijsten bestaan uit
315a
boeken, boekjes, studiegidsen, transcripties...
315b
= maandbrieven jaargangen 01 t/m 10
315c=
maandbrieven jaargangen 11 t/m 20
315d
= maandbrieven jaargangen 21 t/m 33
315e
= maandbrieven jaargangen 33a t/m 42
De
lijsten zijn niet volledig. Dat kan ook niet omdat er in
vrijwel elk werk wel iets over <meditatie> gezegd
wordt en het onoverzichtelijkheid dreigt te worden als je iedere
keer dat er in een werk het woord <meditatie> of
<mediteren> vermeld wordt, dit aan zou halen. Ik heb mij
daarom zoveel mogelijk beperkt tot het vermelden van referenties
die voldoen aan de criteria:
Waarom mediteren wij? Hoe mediteren wij? Waarom moeten wij
dagelijks mediteren? Wat moet je wel en niet in meditatie
doen? Het doel en de
functie van meditatie. Instructies in mediteren, etc. etc.
De
student(e) wordt uitgenodigd om via de in de lijsten
opgenomen uitvoerige index het begrip <meditatie> of
<mediteren> in de vermelde referenties terug te
vinden en nader in het betreffende werk te bestuderen.
Op deze manier werkend zult u tot diepere inzichten geleid
worden. Er wordt dus een beroep gedaan op de
zelfwerkzaamheid van de student(e). Zoals Joel eens zei:
"dit is geen werk voor een luiwammes."