Bertus:

 

COPYRIGHT (algemeen) klik op  copymark  &  Nederland klik op auteurnl

 DISCLAIMER klik op  disclaim

 

..............................Geen kritiek op andere leerstellingen......................................

 

Pag 83  cat.no 287 “Het Onderwijzen v/d Oneindige Weg”

Joel:

De leraar en de practitioner van De Oneindige Weg moeten nooit toegeven aan kritiek op een andere leerstelling. Omdat iedere leerstelling goed is voor een [bepaald] bewustzijnsniveau, meer speciaal ieder van de gewettigde leerstellingen. Ik spreek soms over die bewegingen en gebruik dat woord “gewettigd”. Ik geloof niet dat een onwettige, niet gelegitimeerde leer iemand zal zegenen, behalve dan dat het hen wellicht zó veel schade berokkent, dat zij zich ervan afwenden en iets waarachtig zoeken. Maar iedere gewettigde leer – nu is de wereld erg gelukkig dat ze toegewijde mannen en vrouwen hebben die werkzaam zijn op dit metafysisch en Geestelijk gebied: te beginnen met Mevr. Eddy (Christian Science vert)  en de Fillmores (Unity vert)  en Ernest Holmes, Nona Brooks en haar zuster en Mevr. Cramer in Californië die het tekstboek deed dat nu door Divine Science (Goddelijke Wetenschap) wordt gebruikt. De man die nu aan het hoofd staat van Divine Science is één van de meest toegewijde mannen die u zich maar kunt voorstellen; de  voornaamste man in Unity heden ten dage en zijn vrouw, twee van de meest toegewijde Geestelijke zielen die u zich maar kunt voorstellen en Emmett Fox.

     Oh, er zijn anderen geweest, te veel om hier te noemen, allen stellen het werk van toegewijde zielen  op hun bewustzijnsniveau voor. En dat is het meest dat voor ons gezegd kan worden – dat wij op ons bewustzijnsniveau toegewijd zijn. En het moet ons even veel vreugde geven als wij weten van hun floreren als dat wij weten van ons floreren, omdat wij allen naar hetzelfde doel leiden. Ik maak het onderscheid tussen diegenen die doen alsof maar niet bij naam. Laat een ieder dat voor zichzelf ontdekken of sommigen die eerlijk misleid zijn. Laat de wereld dat voor zichzelf ontdekken.

     Maar onze functie is om niet te oordelen, niet te bekritiseren en wij moeten op dat punt erg voorzichting zijn omdat ik geschreven en gezegd heb dat onze grootste dienst aan deze wereld zal zijn als alle metafysische bewegingen het ermee eens zijn dat er maar Eén God IS, net zoals al die andere Kerken ermee instemmen dat er maar Eén God is. Indien ze voor God zijn dan zijn ze voor ons – indien ze niet tegen ons zijn, dan zijn ze voor ons.

.......................................GEEN DISCUSSIE.........................................

Bertus:

Pag 68 cat.no 287 “Het Onderwijzen v/d Oneindige Weg”

 Joel:

Ik moest gisteren een brief van een student beantwoorden die hier wilde komen om een serie afspraken met mij te maken om met mij over het hiernamaals, reïncarnatie etc te discussiëren. Ik schreef terug dat ik het nut van zó’n discussie niet inzag, omdat iemand die serieus in die onderwerpen geïnteresseerd is, een hele hoop fantastische boeken kan vinden en dat zou discussie onnodig maken en tot welk nut zou mijn mening over die onderwerpen zijn? Zal iemand mijn mening daarover accepteren? Waarom dan tijd eraan besteden om over die onderwerpen te discussiëren? Ik besteed er erg weinig tijd er aan dat in de geschriften  te noemen en wel om die reden. Ik vraag niemand om mijn  . .. ik zal mijn ontvouwing erover openbaren, maar ik ga er geen discussie over voeren en het vergelijken met uw ontvouwing erover omdat ik daar geen belangstelling voor heb.

     Zo is het dat wij in ons onderwijzen – zij het individueel aan een patiënt op kantoor of aan een klas – nooit discussie toestaan, nooit toestaan dat de patiënt of de student ons hun idee over iets geeft – daar stellen wij totaal geen interesse in – totaal niet. Indien zij zulke goede ideeën hebben, laten zij er mee de wereld ingaan, het laten bevestigen en bewijzen. Indien ik een patiënt in mijn kantoor heb of indien ik een student heb of indien ik een klas vol studenten heb, is het mijn functie om de Waarheid aan hen te openbaren zoals Die aan mij geopenbaard is.

     Het is niet mijn functie mij erom te bekommeren of zij het al dan niet accepteren. Dat is een kwestie van ontvankelijkheid binnenin hen. Zij komen tot mij en ik geef het. De Oneindige Weg is werkelijk mijn persoonlijk religieus leven. Mijn religieuze overtuigingen, mijn religieuze ontvouwing en openbaringen en ik schrijf die op in boeken en neem die op een band op en verstuur die. Daar eindigt mijn verantwoordelijkheid omdat ik niemand een uitspraak die ik doe kan doen geloven als zij er niet gereed voor zijn om die te ontvangen en geen hoeveelheid argumenteren, discussie of debatteren zal iemands denken daaromtrent doen veranderen – althans niet iets van Geestelijke Aard.

     En derhalve, hoewel anderen en andere leerstellingen wellicht prachtige resultaten hebben met het veranderen van ziek mens-zijn in gezond mens-zijn  of het zoeken van het kwaad in het denken van de patiënt, speelt dat in de boodschap van De Oneindige Weg totaal geen rol en ik dring aan op de boodschap van De Oneindige Weg als onze activiteit. Indien iemand een andere activiteit wil, dan is hij vrij omdat wij hem niet houden aan lidmaatschap, wij hebben hem niet laten tekenen voor een bepaalde hoeveelheid jaren om ons zoveel per maand te betalen. Vanaf het moment dat zij tot ons komen, geven wij hen de vrijheid om weg te gaan. Onze relatie is er één van liefde. Het een vrij geven en een vrij ontvangen.

----------------------------------------------------------------------------------

                NIET VERGELIJKEN . . GEEN DISCUSSIE.

Bertus:

Uit: De 1956 1st Barbizon Plaza Private Class "25" students, Band 2, Spoor 2:

Joel:

Dit is niet het soort werk dat zich leent voor discussie.

Het leent zich om te onderwijzen maar het leent zich niet voor discussie. Noch leent het zich voor vergelijkingen. Er is geen manier om het ene onderricht jegens het andere onderricht te bediscussiëren. Om de simpele reden dat iedere leerstelling – elke gewettigde leerstelling – gebaseerd is om de ontvouwing van de leraar. Het heeft geen verwantschap met enigerlei andere leerstelling zelfs als de woorden die gebruikt worden, dezelfde zijn. Wij gebruiken allen de woorden “God”, “Christus”, “Geest”, “gebed”. Maar wij bedoelen allemaal iets anders. En dus is het nutteloos om de discussiëren. En zo ook – zoals u gezien heeft – is IK in dit werk God. En derhalve ontvouwt zich al ons goede van binnenuit onszelf en vloeit van binnenuit zodat wij onmiddellijk worden weggenomen uit alle leerstellingen die iets demonstreren.

 

Zo ook is ons gebed een innerlijke gemeenschap. En dat verwijdert ons van iedereen die zich overgeeft aan gebeden van enigerlei aard. Onze behandelingen zijn innerlijke realisaties van de Waarheid en niet om de Waarheid aan een ander over te dragen of De Waarheid te projecteren vanuit de ene geest naar de andere geest.

 

En zo is het dat op vele, vele manieren u zult bevinden dat dit onderricht, deze ontvouwing individueel is en ofschoon wij op geen enkele wijze verleid worden om wat iemand leest te begrenzen, is het niettemin duidelijk dat wij in ons werk niets dan deze speciale ontvouwing gebruiken. Laat diegenen die een andere ontvouwing wensen, die hebben. Maar niet in ons werk. In hun eigen werk, in hun eigen huis. Vaak komen er vragen over “Waarin verschilt u van Christian Science, Lillian DeWaters, New Thought?”. .

Het is NIET uw functie om die dingen met iemand te bespreken. Het is hun functie om te studeren en dat voor zichzelf te ontdekken

 

Wij presenteren een beginsel en dat accepteer of verwerp je. Soms permanent soms tijdelijk. Maar wij maken geen vergelijkingen en staan elkaar toe om op eigen voeten te staan, succes te hebben of te falen volgens hun eigen merites. Zo ook moeten wij slagen of falen volgens onze merites.

 

Welnu, u weet waarin wij verschillen. Omdat u niet tot het genezen kunnen komen zonder die speciale zaken te kennen die het genezingsbewustzijn in u, in mij, in anderen onvermijdelijk maakt. Onderwijs. Deel, openbaar maar … ga niet in discussie. Sta ook geen vragen uit het publiek of uit een klas toe. Indien er een vraag is, dan kan die opgeschreven worden en kunt u die beantwoorden op enig moment waarop u dat prefereert; houdt die vraag voor meditatie of om het op te zoeken voor de volgende keer. Maar als u de vraag beantwoordt, beantwoordt die dan en kom er niet meer op terug. Er is geen “maar dit” of “maar dat” omdat zulks leidt tot discussie . . dat leidt tot een mentaal debat . en zelfs indien u wint, heeft u niets gedaan, niets bereikt . . en zelfs indien u gelijk heeft dan heeft u niets gedaan noch bereikt. Omdat het Geestelijk Onderricht een Innerlijke Mededeling is en niet het er verstandelijk mee eens zijn. En zo is het dat ik alle vragen verwelkom – maar zoals u kunt inzien – schriftelijke vragen die ik beantwoorden kan en dan, indien mijn antwoord niet bevredigt, kan de vraag in een andere vorm gesteld worden of er geschiedt verder niets. Maar ik kan niet [gaan] argumenteren noch discussiëren omdat dat het tot een intellectueel niveau brengt terwijl mijn doel in het beantwoorden van de vraag is om binnenin mijzelf te gaan en de Vader de vraag d.m.v. mij te laten beantwoorden. U doet hetzelfde. . niet omdat ik u dat beveel maar u aanbeveel. Omdat het waar en erg succesvol is en ik in de afgelopen 9 jaar getuige ben geweest van groepen die discussies en vragen hadden en over een weer antwoorden gaven en niemand was ooit overtuigd. Dat is onmogelijk. Bedenk ook dat er meer macht is in het “stille woord” dan in het “gesproken woord”. --------------------------------------------------------------------------

Bertus:

(Uit de Nederlandse Maandbrief November 1993)

Joel:

Stel geen belang in iemands mening. Ik kan u verzekeren dat er niets over de Waarheid valt te discussiëren. De discussie over de Waarheid is een volslagen tijdverspilling omdat er niets te bediscussiëren valt. U bént de Christus en dat is alles. (in uw Ware Identiteit dan - vert). Indien iemand daarover met u wenst te discussiëren laat ze dan naar huis gaan en met zichzelf in discussie gaan. Verspil geen tijd.

De Waarheid is: dat al het kwaad onpersoonlijk is; het is een universeel geloof in twee machten. Het is een universele verkeerde beïnvloeding of Anti-Christ. Het is nutteloos om daarover te discussiëren...dat is de Waarheid. Erover discussiëren zal dat niet veran­deren en kan u die Waarheid tenslotte wellicht in twijfel doen trekken. Echter, Eraan vasthouden, Erin verblijven, en Haar bewijzen.... dat is het hele verhaal.

Als daarom deze Waarheid aan u wordt gepresenteerd wees dan zeer zorgvuldig dat u Haar niet aan iemand anders presenteert. Wees erg zorgvuldig dat u Haar in u opgesloten houdt als een erg gewijd geheim totdat... u Haar kunt demonstreren. Als u Haar rondbazuint, Erover discussieert, dan zal iemand u zeggen dat u bluft en u uitdagen: "Bewijs het maar eens". Dan zult u moeten zijn als die man die zei: "Oh, neen, ik onderwijs de Waarheid wel maar ik genees niet Geestelijkerwijs". Welnu, u weet dat dát netzomin kan als dat een vliegtuiginstructeur les kan geven als hij zelve geen piloot is. U zoudt hem althans als instructeur niet moeten als u wist dat hij zelve geen piloot is.

De Waarheid is niet onderworpen aan discussie. Er zijn bepaalde wetten van de Waarheid die door God geïnspireerde of door God begiftigde mystici voorgeschreven zijn. Als u deze Waarheden hoort of leest, dan weet u dat dát de Waarheid is of u bent er niet gereed voor. Als u er niet gereed voor bent, blijf dan zoeken. Als u echter de juistheid aanvoelt van wat u hoort of leest, houdt het dan erg gewijd en geheim. Sluit het in uzelve op en breng het in praktijk omdat het allemaal in uw bewustzijn plaatsvindt. Als u dan de vruch­ten ervan begint te bemerken en iemand tot u komt en u zegt: "Wat is de Waarheid?" dan kunt u beginnen uit te leggen wat uzelve geleerd heeft en ook demonstreert; echter.... sta hen geen discussie erover met u toe. Doe dat niet. Ik kan u verzekeren dat ze u zullen "bewijzen" dat u het helemaal bij het ver­keerde eind heeft.

Er was een reden waarom de Meester onderwees dat de mens u niet moet zien bidden (zie Mat. 6:5). Als u bidt, trek u dan terug in uw innerlijk heiligdom van uw eigen wezen en bidt aldaar en laat het bewijs van uw bidden in het uiterlijke worden gemanifesteerd. "Uw Vader die in het verborgene ziet, zal het u vergelden" (Mat. 6:6) Als u uw behandeling in het verborgene geeft en ook in het verborgene bidt, zullen de resultaten in het uiterlijke verschijnen. Als u dan ertoe geroepen wordt om Haar uit te leggen of te onderwijzen, dan kunt u dat. Echter als u dat doet, wees dan in uzelve zó goed voorbereid en zó overtuigd dat u nooit iemand toestaat om er met u over te discussiëren. Nooit, nooit. In al die jaren dat ik in dit werk ben, heb ik nooit iemand toegestaan om over de Waar­heid met mij te discussiëren. Ik verklaar Haar en zo moet het zijn. Accepteer Haar of niet, maar discussieer Er niet met mij over; argumenteer Er niet met mij over. Ik ben daarin niet geïnteresseerd. Dit is de manier waarop de Waarheid aan mij is geopenbaard en ik Haar kan demonstreren, maar... dat is dan ook alles.

===============================================================================