Bertus:
COPYRIGHT (algemeen)
klik op copymark
& Nederland klik op auteurnl
DISCLAIMER klik op disclaim
..............................Geen
kritiek op andere
leerstellingen......................................
Pag 83 cat.no 287 Het
Onderwijzen v/d Oneindige Weg
Joel:
De leraar en de practitioner
van De Oneindige Weg moeten nooit toegeven aan kritiek op
een andere leerstelling. Omdat iedere leerstelling goed is voor
een [bepaald] bewustzijnsniveau, meer speciaal ieder van de
gewettigde leerstellingen. Ik spreek soms over die bewegingen en
gebruik dat woord gewettigd. Ik geloof niet dat een
onwettige, niet gelegitimeerde leer iemand zal zegenen,
behalve dan dat het hen wellicht zó veel schade berokkent, dat
zij zich ervan afwenden en iets waarachtig zoeken. Maar iedere
gewettigde leer nu is de wereld erg gelukkig dat ze
toegewijde mannen en vrouwen hebben die werkzaam zijn op dit
metafysisch en Geestelijk gebied: te beginnen met Mevr. Eddy
(Christian Science vert) en de Fillmores (Unity
vert) en Ernest Holmes, Nona Brooks en haar zuster en Mevr.
Cramer in Californië die het tekstboek deed dat nu door Divine Science (Goddelijke
Wetenschap) wordt gebruikt. De man die nu aan het hoofd staat van
Divine Science is één van de meest toegewijde mannen die u zich
maar kunt voorstellen; de voornaamste man in Unity heden
ten dage en zijn vrouw, twee van de meest toegewijde Geestelijke
zielen die u zich maar kunt voorstellen en Emmett Fox.
Oh, er zijn anderen geweest, te veel om hier te noemen, allen
stellen het werk van toegewijde zielen op hun
bewustzijnsniveau voor. En dat is het meest dat voor ons
gezegd kan worden dat wij op ons bewustzijnsniveau
toegewijd zijn. En het moet ons even veel vreugde geven als wij
weten van hun floreren als dat wij weten van ons floreren,
omdat wij allen naar hetzelfde doel leiden. Ik maak het
onderscheid tussen diegenen die doen alsof maar niet bij naam.
Laat een ieder dat voor zichzelf ontdekken of sommigen die
eerlijk misleid zijn. Laat de wereld dat voor zichzelf
ontdekken.
Maar onze functie is om niet te oordelen, niet te
bekritiseren en wij moeten op dat punt erg voorzichting zijn
omdat ik geschreven en gezegd heb dat onze grootste dienst aan
deze wereld zal zijn als alle metafysische bewegingen het
ermee eens zijn dat er maar Eén God IS, net zoals al die
andere Kerken ermee instemmen dat er maar Eén God is. Indien ze
voor God zijn dan zijn ze voor ons indien ze niet tegen
ons zijn, dan zijn ze voor ons.
.......................................GEEN
DISCUSSIE.........................................
Bertus:
Pag 68 cat.no
287 Het Onderwijzen v/d Oneindige Weg
Joel:
Ik moest
gisteren een brief van een student beantwoorden die hier wilde
komen om een serie afspraken met mij te maken om met mij over het
hiernamaals, reïncarnatie etc te discussiëren. Ik schreef
terug dat ik het nut van zón discussie niet inzag, omdat
iemand die serieus in die onderwerpen geïnteresseerd is, een
hele hoop fantastische boeken kan vinden en dat zou discussie
onnodig maken en tot welk nut zou mijn mening over die
onderwerpen zijn? Zal iemand mijn mening daarover accepteren?
Waarom dan tijd eraan besteden om over die onderwerpen te
discussiëren? Ik besteed er erg weinig tijd er aan dat in de
geschriften te noemen en wel om die reden. Ik vraag niemand
om mijn . .. ik zal mijn ontvouwing erover openbaren, maar
ik ga er geen discussie over voeren en het vergelijken met uw
ontvouwing erover omdat ik daar geen belangstelling voor
heb.
Zo is het dat wij in ons onderwijzen zij het
individueel aan een patiënt op kantoor of aan een klas
nooit discussie toestaan, nooit toestaan dat de patiënt
of de student ons hun idee over iets geeft daar stellen
wij totaal geen interesse in totaal niet. Indien zij zulke
goede ideeën hebben, laten zij er mee de wereld ingaan, het
laten bevestigen en bewijzen. Indien ik een patiënt in mijn
kantoor heb of indien ik een student heb of indien ik een klas
vol studenten heb, is het mijn functie om de Waarheid aan
hen te openbaren zoals Die aan mij geopenbaard is.
Het is niet mijn functie mij erom te bekommeren of zij het
al dan niet accepteren. Dat is een kwestie van ontvankelijkheid
binnenin hen. Zij komen tot mij en ik geef het. De Oneindige Weg
is werkelijk mijn persoonlijk religieus leven. Mijn religieuze
overtuigingen, mijn religieuze ontvouwing en openbaringen en ik
schrijf die op in boeken en neem die op een band op en verstuur
die. Daar eindigt mijn verantwoordelijkheid omdat ik niemand een
uitspraak die ik doe kan doen geloven als zij er niet gereed voor
zijn om die te ontvangen en geen hoeveelheid argumenteren,
discussie of debatteren zal iemands denken daaromtrent doen
veranderen althans niet iets van Geestelijke Aard.
En derhalve, hoewel anderen en andere leerstellingen wellicht
prachtige resultaten hebben met het veranderen van ziek mens-zijn in
gezond mens-zijn of het zoeken van het kwaad in het
denken van de patiënt, speelt dat in de boodschap van De
Oneindige Weg totaal geen rol en ik dring aan op de
boodschap van De Oneindige Weg als onze activiteit. Indien
iemand een andere activiteit wil, dan is hij vrij omdat wij hem
niet houden aan lidmaatschap, wij hebben hem niet laten tekenen
voor een bepaalde hoeveelheid jaren om ons zoveel per maand te
betalen. Vanaf het moment dat zij tot ons komen, geven wij hen de
vrijheid om weg te gaan. Onze relatie is er één van
liefde. Het een vrij geven en een vrij ontvangen.
----------------------------------------------------------------------------------
NIET VERGELIJKEN . . GEEN DISCUSSIE.
Bertus:
Uit:
De 1956 1st Barbizon Plaza Private Class "25" students,
Band 2, Spoor 2:
Joel:
Dit
is niet het soort werk dat zich leent voor discussie.
Het
leent zich om te onderwijzen maar het leent zich niet voor
discussie. Noch leent het zich voor vergelijkingen. Er is geen
manier om het ene onderricht jegens het andere onderricht te
bediscussiëren. Om de simpele reden dat iedere leerstelling
elke gewettigde leerstelling gebaseerd is om de
ontvouwing van de leraar. Het heeft geen verwantschap met
enigerlei andere leerstelling zelfs als de woorden die gebruikt
worden, dezelfde zijn. Wij gebruiken allen de woorden
God, Christus, Geest,
gebed. Maar wij bedoelen allemaal iets anders. En dus
is het nutteloos om de discussiëren. En zo ook zoals u
gezien heeft is IK in dit werk God. En derhalve
ontvouwt zich al ons goede van binnenuit onszelf en vloeit van
binnenuit zodat wij onmiddellijk worden weggenomen uit alle
leerstellingen die iets demonstreren.
Zo
ook is ons gebed een innerlijke gemeenschap. En dat verwijdert
ons van iedereen die zich overgeeft aan gebeden van enigerlei
aard. Onze behandelingen zijn innerlijke realisaties van de
Waarheid en niet om de Waarheid aan een ander over te dragen of
De Waarheid te projecteren vanuit de ene geest naar de andere
geest.
En
zo is het dat op vele, vele manieren u zult bevinden dat dit
onderricht, deze ontvouwing individueel is en ofschoon wij op
geen enkele wijze verleid worden om wat iemand leest te
begrenzen, is het niettemin duidelijk dat wij in ons werk niets
dan deze speciale ontvouwing gebruiken. Laat diegenen die een
andere ontvouwing wensen, die hebben. Maar niet in ons werk. In
hun eigen werk, in hun eigen huis. Vaak komen er vragen over
Waarin verschilt u van Christian Science, Lillian DeWaters,
New Thought?. .
Het
is NIET uw functie om die dingen met iemand te bespreken. Het is
hun functie om te studeren en dat voor zichzelf te ontdekken
Wij
presenteren een beginsel en dat accepteer of verwerp je. Soms
permanent soms tijdelijk. Maar wij maken geen vergelijkingen en
staan elkaar toe om op eigen voeten te staan, succes te hebben of
te falen volgens hun eigen merites. Zo ook moeten wij slagen of
falen volgens onze merites.
Welnu,
u weet waarin wij verschillen. Omdat u niet tot het genezen
kunnen komen zonder die speciale zaken te kennen die het
genezingsbewustzijn in u, in mij, in anderen onvermijdelijk
maakt. Onderwijs. Deel, openbaar maar
ga niet in
discussie. Sta ook geen vragen uit het publiek of uit een klas
toe. Indien er een vraag is, dan kan die opgeschreven worden en
kunt u die beantwoorden op enig moment waarop u dat prefereert;
houdt die vraag voor meditatie of om het op te zoeken voor de
volgende keer. Maar als u de vraag beantwoordt, beantwoordt die
dan en kom er niet meer op terug. Er is geen maar dit
of maar dat omdat zulks leidt tot discussie . . dat
leidt tot een mentaal debat . en zelfs indien u wint, heeft u
niets gedaan, niets bereikt . . en zelfs indien u gelijk heeft
dan heeft u niets gedaan noch bereikt. Omdat het Geestelijk
Onderricht een Innerlijke Mededeling is en niet het er
verstandelijk mee eens zijn. En zo is het dat ik alle vragen
verwelkom maar zoals u kunt inzien schriftelijke
vragen die ik beantwoorden kan en dan, indien mijn antwoord niet
bevredigt, kan de vraag in een andere vorm gesteld worden of er
geschiedt verder niets. Maar ik kan niet [gaan] argumenteren noch
discussiëren omdat dat het tot een intellectueel niveau brengt
terwijl mijn doel in het beantwoorden van de vraag is om binnenin
mijzelf te gaan en de Vader de vraag d.m.v. mij te laten
beantwoorden. U doet hetzelfde. . niet omdat ik u dat beveel maar
u aanbeveel. Omdat het waar en erg succesvol is en ik in de
afgelopen 9 jaar getuige ben geweest van groepen die discussies
en vragen hadden en over een weer antwoorden gaven en niemand was
ooit overtuigd. Dat is onmogelijk. Bedenk ook dat er meer macht
is in het stille woord dan in het gesproken
woord. --------------------------------------------------------------------------
Bertus:
(Uit
de Nederlandse Maandbrief November 1993)
Joel:
Stel
geen belang in iemands mening. Ik kan u verzekeren dat er niets
over de Waarheid valt te discussiëren. De discussie over de
Waarheid is een volslagen tijdverspilling omdat er niets te
bediscussiëren valt. U bént de Christus en dat is alles. (in uw
Ware Identiteit dan - vert). Indien iemand daarover met u wenst
te discussiëren laat ze dan naar huis gaan en met zichzelf in
discussie gaan. Verspil geen tijd.
De
Waarheid is: dat al het kwaad onpersoonlijk is; het is een
universeel geloof in twee machten. Het is een universele
verkeerde beïnvloeding of Anti-Christ. Het is nutteloos om
daarover te discussiëren...dat is de Waarheid. Erover
discussiëren zal dat niet veranderen en kan u die Waarheid
tenslotte wellicht in twijfel doen trekken. Echter, Eraan
vasthouden, Erin verblijven, en Haar bewijzen.... dat is het hele
verhaal.
Als
daarom deze Waarheid aan u wordt gepresenteerd wees dan zeer
zorgvuldig dat u Haar niet aan iemand anders presenteert. Wees
erg zorgvuldig dat u Haar in u opgesloten houdt als een erg
gewijd geheim totdat... u Haar kunt demonstreren. Als u Haar
rondbazuint, Erover discussieert, dan zal iemand u zeggen dat u
bluft en u uitdagen: "Bewijs het maar eens". Dan zult u
moeten zijn als die man die zei: "Oh, neen, ik onderwijs de
Waarheid wel maar ik genees niet Geestelijkerwijs". Welnu, u
weet dat dát netzomin kan als dat een vliegtuiginstructeur les
kan geven als hij zelve geen piloot is. U zoudt hem althans als
instructeur niet moeten als u wist dat hij zelve geen piloot is.
De
Waarheid is niet onderworpen aan discussie. Er zijn bepaalde
wetten van de Waarheid die door God geïnspireerde of door God
begiftigde mystici voorgeschreven zijn. Als u deze Waarheden
hoort of leest, dan weet u dat dát de Waarheid is of u bent er
niet gereed voor. Als u er niet gereed voor bent, blijf dan
zoeken. Als u echter de juistheid aanvoelt van wat u hoort of
leest, houdt het dan erg gewijd en geheim. Sluit het in uzelve op
en breng het in praktijk omdat het allemaal in uw bewustzijn
plaatsvindt. Als u dan de vruchten ervan begint te bemerken en
iemand tot u komt en u zegt: "Wat is de Waarheid?" dan
kunt u beginnen uit te leggen wat uzelve geleerd heeft en ook
demonstreert; echter.... sta hen geen discussie erover met u toe.
Doe dat niet. Ik kan u verzekeren dat ze u zullen
"bewijzen" dat u het helemaal bij het verkeerde eind
heeft.
Er
was een reden waarom de Meester onderwees dat de mens u niet moet
zien bidden (zie Mat. 6:5). Als u bidt, trek u dan terug in uw
innerlijk heiligdom van uw eigen wezen en bidt aldaar en laat het
bewijs van uw bidden in het uiterlijke worden gemanifesteerd.
"Uw Vader die in het verborgene ziet, zal het u
vergelden" (Mat. 6:6) Als u uw behandeling in het
verborgene geeft en ook in het verborgene bidt, zullen de
resultaten in het uiterlijke verschijnen. Als u dan ertoe
geroepen wordt om Haar uit te leggen of te onderwijzen, dan kunt
u dat. Echter als u dat doet, wees dan in uzelve zó goed
voorbereid en zó overtuigd dat u nooit iemand toestaat om er met
u over te discussiëren. Nooit, nooit. In al die jaren dat ik in
dit werk ben, heb ik nooit iemand toegestaan om over de
Waarheid met mij te discussiëren. Ik verklaar Haar en zo moet
het zijn. Accepteer Haar of niet, maar discussieer Er niet met
mij over; argumenteer Er niet met mij over. Ik ben daarin niet
geïnteresseerd. Dit is de manier waarop de Waarheid aan mij is
geopenbaard en ik Haar kan demonstreren, maar... dat is dan ook
alles.
===============================================================================