cat.no 50 "De Kern Der
Mystiek"pag 402 e.v.
Bij één
gelegenheid vroeg een dokter, die getuige was geweest van
verscheidene genezingen-op-Geestelijke-Wijze, mij om uit te
leggen hoe de Waarheid geneest. In de korte tijd dat wij samen
doorbrachten was het onmogelijk om een volledige uitleg te geven,
maar onze conversatie gaf hem een aanwijzing waaruit hij verdere
conclusies kon trekken.
Ik vroeg:
"Indien wij de ramen en deuren op deze koude middag zouden
openen, wat zou er dan geschieden?"
Hij
antwoordde:
"Wij zouden natuurlijk kou vatten."
Ik:
"Ja, dat is waarschijnlijk waar indien dat is wat wij
geloven. Welnu, waar zullen wij kou vatten?"
Hij:
"Oh het zou in je hoofd, de longen, de borst of de keel
kunnen zijn."
Ik:
"O.k. Vertel mij, welke van deze organen weet dat wij op de
tocht zitten?"
Hij:
"Wat zegt u?"
Ik
herhaalde:
"Welke van deze organen weet dat wij op de tocht zitten?
Weet het hoofd het of de longen of de keel?"
Hij:
"Zeker niet! Hoe zouden die iets kunnen weten?"
Ik:
"Dus, welk deel van ons zou weten dat wij op de tocht
zitten?"
Hij:
"de geest." (Moderner gezegd: "het zit tussen je
oren" -vert)
Ik:
"In dat geval, moeten wij kou vatten d.m.v. het denken, de
geest, niet waar?"
Hij:
" Ja, inderdaad."
Ik:
"En het lichaam zal het uitdrukken, nietwaar?"
Hij:
"Ja."
Ik:
"Natuurlijk", het lichaam kan niet weten dat wij op de
tocht zitten, dat is zeker. Indien u daarvan overtuigd bent,
begint u in te zien waarom sommige mensen tot de conclusie
gekomen zijn dat ziekte niet fysiek is. Het moet eerst komen
d.m.v. de geest, het denken en dan het geloof, - bewust of
onbewust tussen je oren, en dat drukt zichzelf in het lichaam
uit. Volg mij hierin wat verder, en laten wij veronderstellen dat
wij in de regen gaan lopen en dat onze voeten nat worden. Ook dat
zal kou veroorzaken, niet waar?"
Hij:
"Ja."
Ik:
"Toch weten de voeten niet dat zij nat zijn, wel?"
Hij:
"Neen."
Ik:
"Denkt u dat de schoenen weten dat zij er iets mede te maken
hebben?"
Hij:
Oh, Nu ben ik u een stap voor. Ik heb nog nooit zoiets stoms
gehoord als kouvatten omdat onze voeten nat zijn als ze iedere
dag nat worden in de badkuip. Dat begrijp ik ook wel."
Ik:
"O.k. Wat begrijpt u nog meer?"
Hij:
"Ik begrijp dat ik nooit een kou kan vatten noch van op de
tocht zitten noch van dat mijn voeten nat zijn. Het gehele idee
is belachelijk."
Zolang die dokter werd bestuurd door het geloof dat op de tocht
zitten of dat zijn voeten nat worden, hem een kou zou bezorgen,
was hij onderworpen aan de effecten van dat geloof; maar het
moment dat hij besefte dat noch de voeten, de longen, de keel
noch het hoofd iets kan weten over het weer, was hij vrij van het
geloof dat bepaald stoffelijke toestanden kou veroorzaken en dit
geloof werkte niet langer als een wet in zijn ervaring. Vrijheid
van kouvatten in de toekomst kwam met het begrijpen dat hij niet
geconfronteerd werd met een fysieke toestand maar dat dit niets
dan een geloof, een opvatting is.
Welnu, gestel dat wij niets weten van het bestaan van kou en toch
hebben wij alle symptomen. Hoe kan zoiets dan gebeuren als wij
onwetend zijn van het feit dat er een menselijk geloof is dat
bacteriën, weer of op de tocht zitten, kou kan veroorzaken?
Het is onze onwetendheid dat verantwoordelijk is voor onze
toestand. Iemand zou die gevolgtrekkingen kunnen weerleggen of
tegenspreken dat we vanwege onze onwetendheid, onderworpen zijn
aan een miljoen andere zaken waarvan wij niets weten. Wij wel.
Morgen en overmorgen zullen allerlei dingen geschieden waarvan
wij daarvóór geen kennis droegen en dit zal geschieden vanwege
onze onwetendheid. Dit laat ons niet hulpeloos omdat de student
van De Oneindige Weg altijd de middelen beschikbaar heeft om te
voorkómen dat deze zaken gebeuren.
Zoals we gezien hebben, is er een universeel geloof dat tocht en
weersveranderingen kou kunnen voortbrengen. Indien wij dat geloof
aanvaarden, indien wij geloven dat het klimaat een wet in onze
ervaring is, zijn wij onder die wet. Wij hebben geloofd dat er
een mentale oorzaak is voor fysieke ziekte, dat wroeging
reumatiek veroorzaakt, dat haat kanker veroorzaakt, dat lust t.b.c.
veroorzaakt. Ofschoon deze opvattingen universeel kunnen worden
gehouden, heeft hun universaliteit niets te maken met hun
geloofwaardigheid of vasthoudendheid, want een opvatting door
één mens of door een miljoen mensen .... is nog altijd een
opvatting en is nooit een macht.