Bertus:
DE STUDENTEN
ZIJN NIET AL TE GUL ALS HET GAAT OM GEESTELIJKE ZAKEN.
Meestal lijken
de studenten zich geen voorstelling te kunnen geven van het vele,
toegewijde werk of de kosten nodig om De Oneindige Weg actief en
beschikbaar te houden. Zeker als het gaat om Geestelijke Zaken
lijkt de uitdrukking van dankbaarheid voor andere zaken de
overhand te hebben. Joel besefte dit, zoals beschreven in de
hieronder vermelde uittreksels uit twee lezingen. Klik op nietgul *)voor meer info. Ook zult u Joels
mening m.b.t. het <geven van tienden> interessant vinden.
Klik op tienden voor meer info.
*)Als men
bijvoorbeeld Engelse les neemt en het lesgeld is euro 25 per uur,
dan wordt dat grif betaald. Als het om Geestelijke lessen gaat
dan:
Joel:
En zo zult u
in uw ervaring bevinden dat de mensen bezwaar zullen maken tegen
een pamflet van eurocent 0,50. "Waarom kost het geen
eurocent 0,10?" En ze zullen bezwaar maken tegen een boek
van euro 3,50. "Waarom kost dat geen 2 euro?" En ze
zullen bezwaar maken tegen een boek van euro 7,50. "Waarom
kost dat geen euro 2,50?"
Bertus:
Voort sstelt
Joel dat je de meest inspirerende klas kunt geven, de waardering
van studenten is:
Joel:
En ze zullen bezwaar tegen bijna alles maken maar meer speciaal
zult u hun bezwaar ondervinden als u het overlaat aan hun
vrijwillige bijdrage... de activiteit van uw voorziening.. omdat
u dan zult ervaren dat de meest fantastische klas of lezing die u
ooit geven kunt hen niet meer waard is dan eurocent 0,10 of
eurocent 0,25 of eurocent 0,50. Het is slechts als u zegt
dat de prijs euro 2,50 is, dat ze dat zullen betalen. Indien
u het overlaat aan.... de menselijke geest ....( daar.
spreek ik van ) dan zult u bevinden dat uw
bijdrageschaaltje gevuld zal zijn met dubbeltjes en kwartjes en
soms een euro.
Ze kunnen het zich niet veroorloven. Oh hemeltje neen. Ze kunnen
daarvoor (die geringe bijdrage dus) zelfs niet eens naar de
bioscoop en ze gaan allemaal naar de bioscoop. Ze kunnen daarvoor
zelfs geen radio en t.v. kopen en ze hebben allemaal een
radio en een televisie. Het is slechts dat de menselijke geest
niet op de juiste manier een Geestelijke zaak kan evalueren.
Bertus:
Vandaar
dan ook dat Joel is afgestapt van <vrijwillige bijdragen>
en is overgegaan op <vaste bijdragen>.
Joel:
Denkt
u dat zulks door het publiek gewaardeerd werd? Weer die
dubbeltjes en kwartjes lagen er op de collecteschaal. Ze wisten
simpelweg niet dat zij luisterden naar een Geestelijke Boodschap
Die iets voor hen zou kunnen betekenen. Ziet u dat?
Welnu... dat is over het geheel genomen waar. Het
maakt geen verschil welk juweeltje of Geestelijk Juweeltje je aan
de menselijke geest geeft. De menselijke geest waardeert dat
uiteindelijk met dubbeltjes en kwartjes misschien een euro etc.
En zo is het dat om een hogere waardering te ontwikkelen, je je
toevlucht moet nemen tot menselijke manieren om patiënten en
studenten op te voeden tot het [ware] begrip van Geestelijke
Waarden.
Niet omwille van u en niet omwille van uw voorziening. Neen...
helemaal niet ... omwille van henzelf en hun voorziening omdat u
uw voorziening [toch wel] zou hebben of u hen nu wel of niet een
klas zou geven ... of u al dan niet voor een klas een prijs
in rekening zou brengen..
Maar... u zult ze nooit zover krijgen tenzij u dat doet
d.m.v. opvoeding ... de manier om hun begrijpen naar boven te
halen. Om mee te beginnen... de meesten van hen zijn gewend aan
Kerken waar zij dubbeltjes of kwartjes en misschien een euro in
de collectebus gooien. Anderen zijn gewend aan metafysisch werk
waar zij een pamflet voor eurocent 10 kopen of naar een klas gaan
en men geeft drie klassen per dag met drie verschillende
onderwijzers en die ontvangen ieder een dubbeltje of een kwartje.
Ze verwachten werkelijk niets van die klassen behalve dan het
voorrecht om de tijd [aldaar] door te brengen. Het is veel beter
dan naar de film te gaan en soms kun je [tijdens die klas]
wellicht beter rusten of slapen dan bij de film.
Bertus:
Er
is nog een reden waarom Joel overging tot <vaste
bijdragen>. Om ongewenste figuren te weren. Lees:
Joel:
En
ik bemerkte nog iets. Dat als er voor een klas werd
geadverteerd wel duizend mensen wilden komen. Jawel, maar toen
zij daar in die zaal neerzaten waren het net dode poppen en drong
niets tot ze door. Dat waren geen studenten. Zij hadden de boeken
niet gelezen. Zij hadden niet eens getracht te mediteren. .. ze
hadden helemaal niets eraan gedaan. Het waren
"krakers". **)
--------------------
**)
hier dus in de zin van : ze hielden alleen maar zitplaatsen bezet
die door anderen, wel toegewijde studenten, zouden kunnen worden
bezet ......bertus
--------------------------------
En dat moest ik stoppen omdat ik niet langer tot een dergelijke
groep kan spreken net zo min dat [de pianist] Paderewsky in
New York in het "Central Park" zou kunnen spelen. Dat
is onmogelijk. Ik kan het niet. Er is iets gewijds omtrent dit
werk en ik kan het niet anders zien. Dus kregen onze klassen een
prijskaartje. En er waren veel klachten maar ik was dankbaar voor
die klachten omdat die mij in staat stelden al diegenen uit die
klassen weg te houden die klaagden.
Welnu, de prijs van een klas is nimmer zó hoog geweest dat
niemand - iemand die tijdelijk heel krap zat uitgezonderd - dat
niet zou kunnen betalen indien zij werkelijk serieus waren een
klas te willen
-