Bertus:

 

Copyright ………… copymark

Disclaimer …………disclaim

 

DE STUDENTEN ZIJN NIET AL TE GUL ALS HET GAAT OM GEESTELIJKE ZAKEN.

Meestal lijken de studenten zich geen voorstelling te kunnen geven van het vele, toegewijde werk of de kosten nodig om De Oneindige Weg actief en beschikbaar te houden. Zeker als het gaat om Geestelijke Zaken lijkt de uitdrukking van dankbaarheid voor andere zaken de overhand te hebben. Joel besefte dit, zoals beschreven in de hieronder vermelde uittreksels uit twee lezingen. Klik op nietgul *)voor meer info. Ook zult u Joels mening m.b.t. het <geven van tienden> interessant vinden. Klik op tienden voor meer info.

 

*)Als men bijvoorbeeld Engelse les neemt en het lesgeld is euro 25 per uur, dan wordt dat grif betaald. Als het om Geestelijke lessen gaat dan:

Joel:

En zo zult u in uw ervaring bevinden dat de mensen bezwaar zullen maken tegen een pamflet van eurocent 0,50. "Waarom kost het geen eurocent 0,10?" En ze zullen bezwaar maken tegen een boek van euro 3,50. "Waarom kost dat geen 2 euro?" En ze zullen bezwaar maken tegen een boek van euro 7,50. "Waarom kost dat geen euro 2,50?"

Bertus:

Voort sstelt Joel dat je de meest inspirerende klas kunt geven, de waardering van studenten is:

Joel:

         En ze zullen bezwaar tegen bijna alles maken maar meer speciaal zult u hun bezwaar ondervinden als u het overlaat aan hun vrijwillige bijdrage... de activiteit van uw voorziening.. omdat u dan zult ervaren dat de meest fantastische klas of lezing die u ooit geven kunt hen niet meer waard is dan eurocent 0,10 of eurocent 0,25 of eurocent 0,50. Het is slechts als  u zegt dat de prijs euro 2,50 is, dat ze dat zullen betalen.  Indien u het overlaat  aan.... de menselijke geest ....( daar. spreek ik van )  dan zult u bevinden dat uw bijdrageschaaltje gevuld zal zijn met dubbeltjes en kwartjes en soms een euro.

         Ze kunnen het zich niet veroorloven. Oh hemeltje neen. Ze kunnen daarvoor  (die geringe bijdrage dus) zelfs niet eens naar de bioscoop en ze gaan allemaal naar de bioscoop. Ze kunnen daarvoor  zelfs geen radio en  t.v. kopen en ze hebben allemaal een radio en een televisie. Het is slechts dat de menselijke geest niet op de juiste manier een Geestelijke zaak kan evalueren.

Bertus:

Vandaar dan ook dat Joel is afgestapt van <vrijwillige bijdragen> en is overgegaan op <vaste bijdragen>.

Joel:

Denkt u dat zulks door het publiek gewaardeerd werd?  Weer die dubbeltjes en kwartjes lagen er op de collecteschaal. Ze wisten simpelweg niet dat zij luisterden naar een Geestelijke Boodschap  Die iets voor hen zou kunnen betekenen. Ziet u dat?

         Welnu...  dat is over het geheel genomen waar.  Het maakt geen verschil welk juweeltje of Geestelijk Juweeltje je aan de menselijke geest geeft. De menselijke geest waardeert dat uiteindelijk met dubbeltjes en kwartjes misschien een euro etc. En zo is het dat om een hogere waardering te ontwikkelen, je je toevlucht moet nemen tot menselijke manieren om patiënten en studenten op te voeden tot het [ware] begrip van Geestelijke Waarden.

         Niet omwille van u en niet omwille van uw voorziening. Neen... helemaal niet ... omwille van henzelf en hun voorziening omdat u uw voorziening [toch wel] zou hebben of u hen nu wel of niet een klas zou geven ...  of u al dan niet voor een klas een prijs in rekening zou brengen..

         Maar... u zult ze nooit zover krijgen  tenzij u dat doet d.m.v. opvoeding ... de manier om hun begrijpen naar boven te halen. Om mee te beginnen... de meesten van hen zijn gewend aan Kerken waar zij dubbeltjes of kwartjes en misschien een euro in de collectebus gooien. Anderen zijn gewend aan metafysisch werk waar zij een pamflet voor eurocent 10 kopen of naar een klas gaan  en men geeft drie klassen per dag met drie verschillende onderwijzers en die ontvangen ieder een dubbeltje of een kwartje.

         Ze verwachten werkelijk niets van die klassen behalve dan het voorrecht om de tijd [aldaar] door te brengen. Het is veel beter dan naar de film te gaan en soms kun je [tijdens die klas] wellicht beter rusten of slapen dan bij de film. 

Bertus:

Er is nog een reden waarom Joel overging tot <vaste bijdragen>. Om ongewenste figuren te weren. Lees:

Joel:

En ik bemerkte nog iets.  Dat als er voor een klas werd geadverteerd wel duizend mensen wilden komen. Jawel, maar toen zij daar in die zaal neerzaten waren het net dode poppen en drong niets tot ze door. Dat waren geen studenten. Zij hadden de boeken niet gelezen. Zij hadden niet eens getracht te mediteren. .. ze hadden helemaal niets eraan gedaan. Het waren "krakers". **)

--------------------

**) hier dus in de zin van : ze hielden alleen maar zitplaatsen bezet die door anderen, wel toegewijde studenten, zouden kunnen worden bezet ......bertus

--------------------------------

         En dat moest ik stoppen omdat ik niet langer tot een dergelijke groep kan spreken net zo min dat [de pianist] Paderewsky  in New York in het "Central Park" zou kunnen spelen. Dat is onmogelijk. Ik kan het niet. Er is iets gewijds omtrent dit werk en ik kan het niet anders zien. Dus kregen onze klassen een prijskaartje. En er waren veel klachten maar ik was dankbaar voor die klachten omdat die mij in staat stelden al diegenen uit die klassen weg te houden die klaagden.

         Welnu, de prijs van een klas is nimmer zó hoog geweest dat niemand - iemand die tijdelijk heel krap zat uitgezonderd - dat niet zou kunnen betalen indien zij werkelijk serieus waren een  klas te willen

-